Boekhoudprogramma Rompslomp

starstarstarstar starrie12                                            9.0/10

Op basis van 2 geverifieerde reviews
Gratis uitproberen Ga naar website

Rompslomp, mijn review..

Rompslomp, een online boekhoudprogramma gericht op zzp’ers/zzp’ers & eenmanszaken, biedt een eenvoudige en gemakkelijke manier om uw financiën bij te houden. We streven ernaar om alle administratieve rompslomp van ondernemers te elimineren door een gebruiksvriendelijk online boekhoudsysteem te creëren.

U kunt een factuur maken en deze direct aan uw account laten toevoegen. Wij bieden de “schoenendoos” ook aan als vervanging voor de traditionele schoenendoos. Hier kun je foto’s maken of bonnetjes uploaden, deze kun je later inboeken.

?wi=368484&ws=

Het is als app beschikbaar voor zowel Android als iPhone/iPad. U kunt uw factuur nu naar uw klant sturen zodra u het gebouw binnenkomt.

Gratis uitproberen Ga naar website

Er zijn nog geen beoordelingen. Schrijf als eerste er een.

0
Rated 0 out of 5
0 van 5 sterren (op basis van 0 reviews)
Uitstekend0%
Heel goed0%
Gemiddeld0%
Slecht0%
Verschrikkelijk0%

Rompslomp expert review

Ondernemen betekent meer dan je handen uit de mouwen steken, opdrachten uitvoeren of producten verkopen. Het betekent ook het bijhouden van een administratie, BTW-aangiftes indienen en je boekhouding op orde houden.

Als ZZP’er is dit een taak die te vaak duur is om uit te besteden maar stiekem toch veel uren opslokt. Rompslomp boekhouden is een eenvoudige oplossing waarmee je toch aan alle regels kunt voldoen. En dat tegen een scherp tarief. Wat is Rompslomp en hoe verhoudt zich dit online boekhoudpakket tot andere oplossingen zoals Moneymonk vs Rompslomp? Je leest het op deze pagina.

Wat betekent Rompslomp?

Het woord ‘rompslomp’ betekent letterlijk ‘noodzakelijke en vervelende handelingen’. Zaken die je liever niet zou doen maar die toch uitgevoerd moeten worden. Een voorbeeld van woordgebruik in de praktijk is ‘administratieve rompslomp’. Enkele gerelateerde termen zijn beslommering, drukte, gedoe en omslachtig. Dat klinkt allemaal niet zo positief dus. Het woord is eigenlijk een samentrekking van ‘romp’ en ‘slomp’ wat staat voor ‘grote massa’ en ‘rommel’. Massale rommel dus, dat lijkt inderdaad wel op die schoenendoos met bonnetjes… Wil je van de administratieve rompslomp af? Dan is er een simpel boekhoudprogramma voor ZZP met dezelfde naam…

Wat is Rompslomp?

Wees gerust, in dit geval is de naam van het pakket gekozen om de ‘noodzakelijke en vervelende handelingen’ juist aangenaam te maken. De Rompslomp boekhouding is duidelijk, eenvoudig om bij te houden en aangenaam in gebruik. Het is ook specifiek ontwikkeld om gebruikt te worden door ZZP’ers, zelfstandigen zonder personeel dus. Deze grote groep ondernemers heeft niet de luxe van personeel om taken aan uit te besteden. Als zelfstandig ondernemer moet je alles zelf uitzoeken of een externe professional inschakelen. Aan de andere kant heb je niets van doen met personeelsadministratie, vakantiedagen en dat soort zaken. Je wilt gewoon dat jouw boekhouding klopt. Credit en debet, dat soort zaken. Een kolom links, een kolom rechts, netjes aan je verplichtingen voldoen zonder poespas. Laat dat nou precies zijn waar Rompslomp boekhouden om draait.

Rompslomp is een simpel boekhoudprogramma voor ZZP dat je direct gratis kunt uitproberen. Zonder verdere verplichtingen, je hoeft ook geen betaalgegevens achter te laten. Dat komt pas na de gratis proefperiode. Toch heb je als zelfstandig ondernemer waarschijnlijk geen tijd om alle ins en outs van de tientallen boekhoudpakketten op de markt te testen. We hopen dat je wel even de tijd vrij kunt maken om deze pagina te lezen, dan lopen we door de functies heen om zo tot een conclusie te komen over dit pakket.

Wat maakt Rompslomp uniek?

Supersimpel boekhouden, dat is de belofte van Rompslomp online. Het pakket is van de grond af aan ontwikkeld om te voldoen aan de wensen en eisen van ondernemers. ZZP’ers en freelancers die liever hun tijd besteden met hun activiteiten en zo min mogelijk bezig zijn met de boekhouding. Het pakket is gestroomlijnd, dit betekent bijvoorbeeld dat je zelf geen grootboekrekeningen bij hoeft te houden. Sterker nog, dat soort boekhoudkundige zaken vind je niet terug in de interface. Een deel van de meer specifieke handelingen wordt door de online software uitgevoerd, een deel ontbreekt volledig. Maar daarover later meer.

Wat kun je met Rompslomp boekhouden?

Dit zijn de voornaamste kenmerken van de Rompslomp boekhoudsoftware:

• Maak direct een Rompslomp factuur of offerte in je eigen huisstijl. Je kunt deze documenten direct als PDF naar je klanten sturen.
  • Het is een online pakket waarvoor je geen losse software hoeft te installeren. Updates worden zo automatisch doorgevoerd vanaf hun eigen server.
  • Papieren bonnetjes kun je eenvoudig toevoegen door ze in te scannen of fotograferen. Zo beheer je alles digitaal in de cloud.
  • Uurtje, factuurtje. Je kunt zowel uren als ritten registreren wat het samenstellen van de eindfactuur aanzienlijk eenvoudiger maakt.
  • Er is een app voor zowel Apple iOS als Google Android waarmee je ook mobiel jouw boekhouding kunt bijhouden.
  • Als je een winkel of webshop hebt dan kun je het voorraadbeheer integreren met de Rompslomp boekhouding. Zo kun je alles centraal beheren en inzien.
  • Je kunt de software koppelen aan de zakelijke bankrekening, zo wordt het beheren en uitvoeren van betalingen en boekingen nog eenvoudiger.
  • Betalingen incasseer je snel en eenvoudig via iDeal. Klanten betalen gemiddeld genomen sneller als je ze een betaal link stuurt.

Uitgebreide statistieken inclusief grafieken geven snel inzicht op je onderneming. Je ziet in één oogopslag hoe jouw bedrijf presteert. Een stijgende lijn geeft je motivatie om door te gaan, zolang het natuurlijk om de winst gaat binnen de onderneming! Je kunt grafieken bekijken van je winst- en verliesrekening, cumulatief of per rekening. Laat de grafiek per maand, kwartaal of per jaar zien.

Eenvoudig offertes en facturen maken

Als ondernemer zul je als het goed is vaak facturen naar je klanten sturen, wellicht moet je ook offertes maken om prospects over de streep te trekken. In dat geval moet je professioneel voor de dag komen.

facturen maken rompslomp

In dit pakket kun je niet alleen eenvoudig offertes en facturen maken, je kunt zo de Rompslomp factuur laten aansluiten op de bestaande huisstijl. Gegevens kun je koppelen aan het adresboek wat voor vaste klanten erg praktisch werkt. Je kunt bijhouden welke facturen zijn voldaan, koppel er een iDeal link aan voor een vlotte betaling. Wil je vaste klanten belonen? Geef ze dan een factuurkorting.

Inzicht op de boekhouding

Hoewel de Rompslomp boekhouding voor een groot deel geautomatiseerd is, behoud je uiteraard wel zicht op de administratie. Je ziet direct de balans voor je, de winst & verliesrekening kun je online bekijken. Bekijk het BTW overzicht of analyseer de financiële rapportages direct binnen de software. Als je niet bij je vaste computer bent dan maak je gewoon gebruik van de Rompslomp app voor mobiel. Dat is ook reuze handig voor de uren- en ritten administratie.

Volledig overzicht in rompslomp

De digitale schoenendoos

Bij artikelen over online boekhouden wordt regelmatig de vergelijking gemaakt met de klassieke ‘schoenendoos’. Je zult dit cliché vast ooit op onze website zijn tegengekomen. Het is echter niets voor niets een gevleugelde term geworden. Er zijn nog steeds veel ondernemers die hun bonnetjes in een doos gooien om ze eenmaal per kwartaal door te spitten. Of naar de boekhouder te brengen omdat het anders teveel tijd in beslag neemt.

schoenendoos van rompslomp boekhouding

Rompslomp boekhouding heeft de schoenendoos naar het digitale tijdperk gebracht en heeft letterlijk de Rompslomp Schoenendoos geïntroduceerd. Dit is eigenlijk een verzamelmap met alle foto’s van bonnetjes. Maak een foto, upload deze naar je account of maak een koppeling met een Dropbox account. Zo hoef je niet meer bang te zijn om papieren bonnetjes te verliezen.

Er is een scan & herken functie ingebouwd, je kunt facturen direct mailen naar je schoenendoos. Het is mogelijk om direct de BTW voorbelasting laten berekenen waarmee je beter inzicht krijgt op de kosten. Alleen Dropbox als optionele koppeling is overigens wel een beetje beperkt, verder is het een praktische toevoeging die ZZP’ers zeker zullen waarderen.

Uren registreren

Als je op basis van gewerkte uren factureert dan is het prettig als je deze direct kunt bijhouden. Hoewel Rompslomp een relatief simpel boekhoudprogramma voor ZZP ondernemers is, ontbreekt een urenregistratie module niet. Dit is erg handig omdat je er niet een losse applicatie voor hoeft te gebruiken. Voer gewerkte uren in en genereer na voltooiing van het project een nette factuur. Zo maak je in Rompslomp facturatie heel eenvoudig.

urenregistratie rompslomp boekhouding

Kilometers registreren

Dit is nog een handige toevoeging waarmee je een extra app overbodig maakt. Je kunt naast uren namelijk ook ritten registreren. Daarbij worden afstanden automatisch berekend, begin- en eindstanden worden netjes opgeslagen. Zo kun je ritten direct factureren naar je klanten. Deze module is wellicht niet zo uitgebreid als bij een los programma voor ritregistratie, toch is het een welkome aanvulling.

uren en ritten bijhouden in rompslomp boekhouding

Beperkingen in de Rompslomp boekhouding

De eerste beperking van het Rompslomp pakket geldt zeker niet exclusief voor deze aanbieder. Het betreft namelijk een ‘online only’ software, je kunt geen offline versie installeren. Er is overigens wel een functionele app voor mobiele apparaten, de data wordt online opgeslagen. Meer over de app kun je verder op deze pagina lezen. Een voordeel van werken in de cloud is het synchroniseren van data over meerdere apparaten. Voor de meeste ondernemers zal een online pakket meer voordelen bieden dan nadelen.

De templates en opties om je eigen huisstijl binnen Rompslomp online te gebruiken is erg prettig. Je kunt ook direct PDF documenten via de digitale weg verzenden. Je kunt ze echter niet automatisch per post laten verzenden. Als jouw klanten liever offertes of facturen op papier ontvangen dan zul je dit handmatig moeten doen. Als je volledig papierloos werkt zijn er overigens enkele diensten die online printwerk voor je uitvoeren en direct naar jouw klanten sturen. Dit moet je wel zelf regelen, hier is binnen Rompslomp boekhouden geen koppeling voor aanwezig.

Termen als grootboekrekening kom je hier niet tegen. Dat is als ZZP’er makkelijk omdat je hier toch niet mee bezig bent. Het betekent wel dat je bij uitbreiding op een gegeven moment naar een ander pakket zult moeten overstappen. Er zijn andere pakketten die schaalbaar zijn, van ZZP naar MKB. Deze luxe biedt de Rompslomp boekhouding je helaas niet.

Als je niet in aanmerking komt voor de KOR, of daar geen gebruik van wilt maken, dan zul je doorgaans ieder kwartaal een BTW-aangifte indienen. Hoewel je een duidelijk overzicht voor de BTW-aangifte kunt bekijken is het niet mogelijk om direct je aangifte in te dienen. Je moet dus handmatig inloggen op de website van de Belastingdienst. Als je per kwartaal aangifte doet dan zal dit weinig tijd en moeite kosten, het is wel een stap extra om te nemen.

Rompslomp tarieven

Zeker als je een starter bent dan zul je de gratis onbeperkte versie van Rompslomp boekhouden wel kunnen waarderen. Nou ja, onbeperkt… Je kunt zoveel gratis offertes en facturen maken als je wilt. Dat is natuurlijk niet waar je een boekhoudpakket voor wilt gebruiken. Je kunt in ieder geval wel eerst 30 dagen gratis Rompslomp uitproberen. Je krijgt dan alle functies die in het Pro abonnement aanwezig zijn. Dit is het middelste tarief van drie opties:

1. Er is de Plus versie voor 5 euro per maand. Je kunt dan naast de functionaliteit in de gratis versie ook uren registreren en uitgaven inboeken.
  2. Vervolgens is er de Pro versie van 15 euro per maand die je alle functies biedt om de complete administratie binnen Rompslomp te gebruiken.
  3. De Premium versie van 25 euro per maand laat je incasso’s en meerdere administraties bijhouden. Denk aan een bedrijf met meerdere handelsnamen.

Je kunt maandelijks opzeggen, het is ook mogelijk om een jaarabonnement af te sluiten. In dat geval krijg je 2 maanden per jaar gratis. De gratis ‘onbeperkte’ versie laat je kennismaken met de software, in praktijk zullen de meeste ondernemers voor het Pro pakket kiezen. Je kunt klanten dan ook digitaal laten tekenen voor een offerte of een automatische SEPA incasso instellen. Voor de scan&herken functionaliteit moet je 5 euro per maand extra betalen per boekhouding. Als je veel met losse bonnetjes werkt dan zal deze meerprijs snel terugverdiend zijn. Ook voor de automatische bankkoppeling moet je 5 euro extra per maand betalen.

De Premium versie zal voor de meeste starters en kleine ZZP’ers niet nodig zijn, met de Pro versie kun je vrijwel alles wat je maar kunt wensen als eenmanszaak. Het is wel van belang om te vermelden dat je voor de scan&herken functie evenals de automatische bankkoppeling extra moet betalen. Een modulair systeem is op zich goed omdat je zo alleen betaalt voor wat je daadwerkelijk nodig hebt. Als je beide opties nodig hebt dan verdubbel je wel bijna het standaard tarief.

Ervaringen met Rompslomp

De meeste reviews van klanten zijn positief. Als we op de website van Feedbackcompany kijken dan zien we momenteel een score van 9.2 uit 10 met bijna 250 reviews. De vlotte ondersteuning wordt meerdere malen genoemd als positief kenmerk. Dat is bij dit soort pakketten zeker een positief kenmerk. Zo loop je niet vast in een woud aan opties en cijfertjes.

ervaringen met rompslomp boekhouding

Je kunt de Rompslomp boekhouding ook bijhouden op een app voor smartphone of tablet. Er zijn online boekhoud pakketten die zich beperken tot de browser, sommige aanbieders hebben een halfbakken app laten ontwikkelen die nauwelijks bruikbaar is. In Rompslomp boekhouden via de mobiele app werkt wel zoals het hoort en dat is een compliment waard. Op het moment van schrijven heeft de Android versie een gemiddelde waardering van 4.5 en de Apple iOS versie zelfs 4.6. Dat is een goede score voor een mobiele boekhoud applicatie. Alle belangrijke kenmerken van de browser versie vind je terug in deze applicatie. Als je liever werkt met apps in plaats van de browser is Rompslomp boekhouden zeker een optie om te overwegen.

Is Rompslomp een goed boekhoudprogramma?

Als je MKB’er bent of een ander type organisatie met werknemers op de loonlijst, zoek dan even verder. Als je later van plan bent om uit te breiden dan moet je er rekening mee houden dat er geen salarisadministratie mogelijk is met dit pakket. Rompslomp boekhouden is gemaakt voor de zelfstandige ondernemer zonder personeel. En die zijn er veel in Nederland. Een stichting of vereniging kan hier waarschijnlijk ook mee vooruit. Dit pakket zadelt je niet op met een overvloed aan opties maar zal juist tijd besparen. Het is daarmee een digitale boekhouder die de zaken uitvoert waar jij geen zin in hebt … maar die wel moeten gebeuren.

Er zijn maar liefst vier abonnementen die je kunt nemen. Het is vrij duidelijk waarom je met de gratis 30 dagen versie van Rompslomp boekhouding de Pro versie mag uitproberen. De gratis en Plus versies schieten namelijk tekort om je administratie in bij te houden. Als je niet beschikt over Word om facturen in te maken, dan kan de gratis versie wellicht interessant zijn, maar je wilt natuurlijk gewoon kunnen boekhouden.

Als we even Moneymonk vs Rompslomp nemen dan moeten we concluderen dat Rompslomp wat betreft mogelijkheden op dit moment beter scoort dan Moneymonk. We hebben de website van Moneymonk even bekeken om te zien wat zij denken van de concurrent. Ze blijken opvallend mild te oordelen over Rompslomp. Ze geven aan dat ze minstens zoveel functionaliteit bieden maar echt doorslaggevende argumenten geven ze niet. Daarbij moet gezegd worden dat ieder boekhoudpakket er een iets andere aanpak op nahoudt. Soms ‘klikt’ het ene pakket gewoon wat beter dan het andere. Het kan geen kwaad om meerdere boekhoudprogramma’s met elkaar te vergelijken.

Zwitsers zakmes voor bedrijfsadministratie

Naast de Rompslomp boekhouding kun je uren en ritten registreren, automatische incasso’s instellen en grafieken bekijken voor bedrijfsanalyse. Heb je voorraad? Dan kun je die ook beheren binnen deze omgeving. Daarmee lijkt Rompslomp een soort Zwitsers zakmes voor kleine ondernemingen te zijn. Gelukkig zitten de functies elkaar niet in de weg, het pakket blijft overzichtelijk om te gebruiken.

Een koppeling maken met je bank is eigenlijk onmisbaar voor een goed boekhoudpakket. Gelukkig kun je de Rompslomp boekhouding software koppelen aan alle Nederlandse banken die het MT940 bestandsformaat ondersteunen. Zo kun je alle mutaties snel verwerken waarmee alle gegevens gesynchroniseerd zijn.

Rompslomp is meer dan een simpel boekhoudprogramma voor ZZP. Het is een volwaardige administratieve omgeving voor eenmanszaken die geen behoefte hebben aan personeelsadministratie. De zaken die eventueel ontbreken zul je normaal gesproken toch overlaten aan een professionele belastingadviseur of accountant. De 30 dagen gratis proefversie van Rompslomp en het voordelige tarief maakt dit pakket zeker de moeite van het proberen waard.

Gratis uitproberen Ga naar website