Wat is een nihilaangifte?

Leestijd: 2 minuten
banner 3

Er zijn twee soorten nihilaangifte die betrekking hebben op andere administratieve posten. Maar wat is een nihilaangifte? Als eerste is er de nihilaangifte of nulaangifte voor ZZP’ers, er is ook een nihilaangifte met betrekking tot werknemers die op de loonlijst staan. Op deze pagina zullen we beide definities in het kort beschrijven.

Wat is een nihilaangifte voor ZZP’er? #

Met name bij starters komt het voor dat een bedrijf geen of weinig omzet maakt in een kwartaal. Ook voor ondernemers die naast een andere baan hebben of onderneming voeren kan het voorkomen dat er geen bedrijfsactiviteiten plaatsvinden binnen een tijdvak. In dat geval zal er een nihilaangifte ingediend worden, ook wel nulaangfite genoemd.

Met name voor een dienstverlenend bedrijf kunnen er periodes zijn zonder uitgaven of inkomsten. Als een onderneming echter een jaar lang nul op de aangifte zet dat kan de Belastingdienst deze onderneming uitschrijven als ondernemer voor de belasting.

Dit heeft geen invloed op de inschrijving bij de Kamer van Koophandel, het gaat hierbij alleen om ondernemerschap voor de Belastingdienst. Als je actief wilt blijven is een nihilaangifte niet verstandig.

Er is nog een reden om geen nihilaangifte in te dienen. Een webshop met voorraad, of retailer die geen omzet draait, is niet normaal. Als een bedrijf nul aangeeft op de BTW-aangifte dan kan dit een signaal zijn dat er iets niet in orde is.

Zo zijn er ondernemers die de BTW liever een kwartaal opschuiven vanwege liquiditeitsproblemen. Hoewel het mogelijk is om achteraf correcties door te voeren in de BTW is het verboden om inkomsten niet direct aan te geven.

Dit kan als diefstal of fraude worden gezien met hoge boetes of zelfs gevangenisstraffen als gevolg. Het is daarom in de meeste gevallen niet voordelig om een nihilaangifte of nulaangifte in te dienen.

Wat is een nihilaangifte voor werkgever? #

Naast een nihilaangifte voor ZZP’ers is er ook een gelijknamige aangifte voor werkgevers. In dit geval gaat het om een werkgever die in een specifieke periode geen personeel in dienst had en daarom ook geen inkomstenbelasting hoeft af te dragen.

Dit komt regelmatig voor bij seizoenswerk of kleinere bedrijven die periodiek extra mankracht nodig hebben. Het is een gangbaar protocol binnen de administratie bij de verloning van een DGA binnen een holding.

In plaats van maandelijks wordt het salaris op jaarbasis toegekend. Voor de resterende periodes wordt dan een nihilaangifte ingediend.

Voor werkgevers is een nulaangifte anders. Als er werknemers in dienst waren die geen salaris hebben ontvangen in een periode dan zullen de werknemersgegevens ingevuld moeten worden met ditmaal een nul op de aangifte.

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat je een zo goed mogelijke ervaring hebt op onze website. Als je doorgaat met het bezoeken van deze website dan gaan we ervan uit dat je dit goed vindt