Leestijd: 3 minuten

Een eigen bedrijf starten? Ben je op zoek naar een manier om aan de slag te gaan of heb je al een bedrijf? Je zult veel moeten regelen. Dit zijn de essentiële stappen die je als ondernemer moet volgen. Velen dromen ervan om een eigen bedrijf te starten.

Eigen bedrijf starten

Elk jaar beginnen duizenden ondernemers vol spanning aan nieuwe avonturen. Veel van deze dromen komen uit, maar velen belanden in het ongewisse. Het is niet altijd makkelijk en het duurt langer om je bedrijf op te starten. Voor een goede start kun je het beste een stappenplan volgen.

Dit maakt het plan concreet zodat je precies kunt zien wat er nog moet gebeuren. Een stapsgewijze handleiding voor het starten van uw bedrijf. Deze stappen kunnen worden overgeslagen als je al midden in het proces zit. Controleer of u geen gemiste stappen heeft.

Dus ga je een eigen bedrijf starten, lees dan verder:

1. Test uw ondernemersvaardigheden

Overweeg wat voor soort bedrijf u wilt oprichten en of u denkt dat ondernemen iets voor u is. Is het geschikt voor u? Wat is jouw motivatie om zzp’er te zijn?

Een ondernemerstest kan u helpen bij het beantwoorden van al deze vragen. Deze test helpt je om je sterke punten te ontdekken en te bepalen of je een natuurlijke ondernemer bent.

2. Competitieve Analyse

Na het behalen van het examen heb je besloten welk loopbaanpad je wilt volgen. Heb je je ooit afgevraagd wat jouw unieke idee zou kunnen zijn? Is er een vergelijkbare markt voor ondernemers? Een concurrentieanalyse maakt direct duidelijk welke van uw concurrenten zich in dezelfde markt als u bevinden en helpt u te bepalen wat uw sterke punten en beperkingen zijn. Je kunt niet in dezelfde vijver vissen. Hiermee kunt u uw sterke punten identificeren en kunt u de markt betreden.

3. Maak een businessplan – eigen bedrijf starten

U heeft uw concurrenten in kaart gebracht en uw strategie bepaald. Je bent nu op de goede weg! Het is nu tijd om een businessplan te maken. Dit is niet iets wat je in een paar minuten kunt doen. Uw ondernemingsplan bevat veel onderdelen. Deze omvatten:

  • Wat is uw doel?
  • Op wie ga je je richten?
  • Het wettelijk bestaansrecht van uw bedrijf; wat is de toegevoegde waarde van dit alles.
  • Marketingplan
  • Concurrentieanalyse
  • Beschrijving van uw product/dienst en hoe deze tot stand is gekomen
  • Financieel plan. Hoe ga je het geld verdienen?

4. Geef het bedrijf een naam

U kunt de naam van uw bedrijf kiezen. U moet zich aan enkele richtlijnen houden, maar u kunt uw bedrijfsnaam maken.

5. Ontwerp website, logo en huisstijl

Naast uw bedrijfsnaam heeft u ook een huisontwerp en een logo nodig. Misschien wilt u ook uw eigen online winkel beginnen of uw website maken. Uw logo wordt gebruikt in advertenties en facturen. Het maakt het voor klanten direct duidelijk dat u het bedrijf bent waarmee ze te maken hebben. Al is het het beste om dit plan klaar te hebben voordat je je inschrijft bij de KvK. Dit kan echter wel na uw inschrijving. Houd er echter rekening mee dat de stijl van uw huis in harmonie moet zijn met wat u doet. Als je een zelfstandige timmerman bent, vind je het misschien makkelijker om geen roze glitterletters te kiezen. Maar niemand kan je creativiteit stoppen!

6. U moet een juridische structuur (rechtsvorm) kiezen

De rechtsvorm van uw bedrijf, zo noemt u het. Elke vorm van wettelijke aansprakelijkheid is anders. Kies de juiste rechtsvorm voor u en uw bedrijf.

7. Aanmelden als ondernemer

Schrijf u in bij de Kamer van Koophandel. Gefeliciteerd!

8. Boekhouding is essentieel voor elk bedrijf

De Belastingdienst moet precies kunnen zien wat er binnenkomt en uitgaat. Online boekhouden maakt deze transparantie mogelijk. Online boekhouden is een geweldige manier om op de hoogte te blijven en te allen tijde de huidige status van uw bedrijf te zien. Uw gegevens kunnen veilig in de cloud worden opgeslagen, zodat u gemakkelijk samenwerkt met uw accountant en boekhouder. Dit is geweldig nieuws.

Startende ondernemers kunnen vaak de eerste 15 maanden profiteren van de gratis online boekhoudsoftware. Vergelijk het hier. Mis deze kans niet!

9. Algemene voorwaarden, verzekeringen, wettelijke vereisten

Naast je boekhoudkundige taken moet je ook aan bepaalde wettelijke vereisten voldoen. Om het grootste risico te vermijden, kan het een goed idee zijn om een verzekering af te sluiten. Het is geen overbodige luxe om algemene voorwaarden te hebben. Een eigen bedrijf starten doe je maar op 1 manier en je moet voorkomen dat externe factoren uw plannen in de weg staan.

10. U bent nu klaar om uw eigen bedrijf te starten.

Je moet klanten vinden om te kunnen blijven ondernemen. Veel succes! Vergelijk hier je boekhoudprogramma!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat je een zo goed mogelijke ervaring hebt op onze website. Als je doorgaat met het bezoeken van deze website dan gaan we ervan uit dat je dit goed vindt